ဤေခါင္းစဥ္တြင္ 'သစ္'ဟူေသာ စာလံုး
ႏွစ္လံုး ပါ၀င္သည္။ ေရွ႕ဆံုးက 'သစ္'မွာ
ျမန္မာအဘိဓာန္တြင္ (၁)အေဆာက္
အအံု၊ ပရိေဘာဂလုပ္ရန္ အကိုင္းအခက္
ျဖတ္ေတာက္ထားေသာသစ္လံုး (၂)
ယင္းသစ္လံုးကို ခြဲစိတ္ထားေသာအရာ ဟု အဓိပၸာယ္ဖြင့္ ထားသည့္ နာမ္တစ္ခု
ျဖစ္ပါသည္။
ေနာက္ဆံုးက 'သစ္'မွာ ထို
အဘိဓာန္၌ပင္ မေဟာင္းေသာ၊ မသံုးစြဲရ
ေသးေသာ၊ အၾကံဳဖူးေသးေသာဟု အဓိပၸာယ္ဖြင့္ထားသည့္ နာမ၀ိေသသန
ျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ သစ္ကုန္သြယ္
လုပ္ငန္းခြန္သစ္ဆိုသည္မွာ သစ္ႏွင့္သစ္
ထြက္ ပစၥည္းမ်ားအေပၚ အသစ္ျပ႒ာန္း
လိုက္ေသာ ကုန္သြယ္ လုပ္ငန္းခြန္ကို ဆိုလိုရင္း ျဖစ္ပါသည္။
ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏိုင္ငံ ေတာ္အစိုးရ ဘ႑ာေရးႏွင့္အခြန္ ၀န္ႀကီးဌာန၏
၁၅-၃-၂၀၁၂ ရက္စြဲ
ပါ အမိန္႔ေၾကညာစာအမွတ္၊ ၁၁၆/
၂၀၁၂ ျဖင့္ ထုတ္ျပန္ခ်က္အရ ကုန္သြယ္ လုပ္ငန္းခြန္ဥပေဒဇယား ၆ ပါ ကုန္
စည္အမ်ဳိးအစားမ်ားႏွင့္ အမ်ဳိးအစား အလိုက္ က်သင့္သည့္ အခြန္ရာခိုင္ႏႈန္း
မ်ားကို ျပင္ဆင္သတ္မွတ္ခဲ့ပါသည္။
ယင္းသို႔ ျပင္ဆင္သတ္မွတ္လိုက္ေသာ ဇယား ၆ အရ သစ္ႏွင့္ဆိုင္ေသာ ကုန္
စည္ႏွစ္မ်ဳိး သတ္မွတ္ထားရွိရာ ပထမ တစ္မ်ဳိးမွာ ကြ်န္းသစ္လံုးႏွင့္
ကြ်န္းခြဲ သားမ်ားျဖစ္ၿပီး ဒုတိယတစ္မ်ဳိးမွာ သစ္မာသစ္လံုးႏွင့္
သစ္မာခြဲသားမ်ား ျဖစ္ပါသည္။
ယင္းကုန္စည္ႏွစ္မ်ဳိးစလံုး အတြက္ က်သင့္ေသာ အခြန္ရာခိုင္ႏႈန္း မွာ ၅၀
ရာခုိင္ႏႈန္း ျဖစ္ပါသည္။
တစ္ဖန္ အမိန္႔ေၾကညာစာအမွတ္ ၁၁၅/၂၀၁၂ အရ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္း
ခြန္ဥပေဒဇယား(၂)မွ ဇယား(၅)ပါ
ကုန္စည္မ်ားကို ငါးရာခိုင္ႏႈန္းျဖင့္ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ က်သင့္ေစရန္
ျပင္ဆင္သတ္မွတ္ခဲ့ရာ အထက္ပါ ဇယား(၆)ပါ ကုန္စည္ႏွစ္မ်ဳိးမွအပ က်န္
သည့္သစ္ႏွင့္ပတ္သက္ေသာ ကုန္စည္
မ်ားအားလံုးသည္ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ ငါးရာခိုင္ႏႈန္းသာ က်သင့္ေစေတာ့မည္
ျဖစ္သည္။
သစ္ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္သစ္ကို မျပ႒ာန္းမီ ေနာက္ဆံုးသတ္မွတ္ခဲ့ေသာ
ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ဇယားမ်ားအရ သစ္ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ကုန္စည္မ်ား အေပၚ
ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္သစ္ မွတ္ခ်က္မ်ားကို ေလ့လာပါက ကြ်န္း ျဖစ္ေစ၊
သစ္မာျဖစ္ေစ မည္သည့္သစ္ မ်ဳိးမဆို သစ္လံုးမ်ားအတြက္ ကုန္သြယ္
လုပ္ငန္းခြန္မွာ ၁၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ျဖစ္ပါ သည္။
ကြ်န္းခြဲသားအပါအ၀င္ ကြ်န္း သစ္ျဖင့္ ျပဳလုပ္သည့္ ကုန္စည္မ်ား အတြက္ ၂၅
ရာခိုင္ႏႈန္းျဖစ္ၿပီး သစ္မာ ခြဲသားႏွင့္ သစ္မာထုတ္ကုန္ မ်ားအတြက္ ၂၀
ရာခုိင္ႏႈန္း သတ္မွတ္ခဲ့ပါသည္။
ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ဆိုသည္မွာ ႏိုင္ငံေတာ္မွ သတ္မွတ္ေတာင္းခံလ်က္
ရွိေသာ အခြန္ ၁၅ မ်ဳိးတြင္ အပါအ၀င္ ျဖစ္ေသာ သြယ္၀ိုက္ခြန္တစ္မ်ဳိးျဖစ္
ေၾကာင္း ေလ့လာသိရွိရပါသည္။
သြယ္
၀ိုက္ခြန္ဆိုသည့္သေဘာမွာ ကုန္စည္ ထုတ္လုပ္ေရာင္းခ်သူက ေပးရျခင္း မဟုတ္ဘဲ
၀ယ္ယူသံုးစြဲသူက ေပးရေသာ အခြန္ျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္ ၀ယ္သူက တိုက္႐ိုက္ ေပးေဆာင္ရျခင္းမဟုတ္၊ ေရာင္းရေငြအေပၚ
သတ္မွတ္ရာခိုင္ႏႈန္း ျဖင့္ ေရာင္းသူက ေတာင္းခံကာ၊ ၀ယ္သူ
ကိုယ္စား ျပည္တြင္းအခြန္မ်ားဦးစီးဌာန
သို႔ ေပးသြင္းရျခင္းျဖစ္၍ သြယ္၀ိုက္ခြန္
ဟု ေခၚဆိုျခင္းျဖစ္ပါသည္။
သို႔ျဖစ္ရာ
ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ တိုးျမႇင့္သတ္မွတ္
ျခင္းသည္ ၀ယ္ယူစားသံုးသူတို႔အတြက္ ေငြေၾကးအကုန္အက် ပိုမိုမ်ားျပားေစ
မည္ျဖစ္ၿပီး ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ ေလွ်ာ့
ေပါ့သတ္မွတ္ျခင္းေၾကာင့္ ျပည္သူ
ျပည္သားမ်ား သက္သာေခ်ာင္ခ်ိစြာ ၀ယ္ယူသံုးစြဲႏိုင္ၾက မည္ျဖစ္သည္။
သို႔ျဖစ္ရာ ႏိုင္ငံအသီးသီးမွ အစိုးရ မ်ားအေနျဖင့္ ျပည္သူမ်ား မျဖစ္မေန
၀ယ္ယူသံုးစြဲရမည့္ ကုန္စည္မ်ားအေပၚ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္း ခြန္ကို ေလ်ာ့နည္း
သတ္မွတ္ၾကသည့္ထံုးစံရွိသည္။
ယုတ္စြ
အဆံုး အခ်ဳိ႕ေသာ ကုန္စည္မ်ားကို ျပည္တြင္း၌ ထုတ္လုပ္ေရာင္းခ်ပါက
ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ လံုး၀ ကင္းလြတ္ ခြင့္ေပးၾက သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင့္ လည္း အလားတူ ကုန္စည္အမ်ဳိးေပါင္း ၇၀ ကို
ျပည္တြင္း၌ ထုတ္လုပ္ေရာင္းခ် ျခင္းမွ ေရာင္းရေငြအေပၚ ကုန္သြယ္လုပ္ ငန္းခြန္
မက်သင့္ေစရန္ ဘ႑ာေရးႏွင့္ အခြန္၀န္ႀကီးဌာန၏ ၁၅-၃-၂၀၁၂ ရက္စြဲပါ
အမိန္႔ေၾကညာစာအမွတ္ ၁၁၄/၂၀၁၂ ျဖင့္ သတ္မွတ္ျပ႒ာန္း ေပးထားသည္ကို
ေတြ႕ရပါသည္။
အျပန္
အလွန္အားျဖင့္ အမ်ားျပည္သူတုိ႔ အတြက္ မရွိမျဖစ္ ၀ယ္ယူစားသံုးရန္
မလိုအပ္ေသာ ကုန္စည္မ်ား၊ တစ္နည္း အားျဖင့္ ျပည္သူတို႔အား ၀ယ္ယူသံုးစြဲ
ျခင္း မျပဳေစလိုေသာ ကုန္စည္မ်ားကို လည္းေကာင္း၊ အေျမာက္အျမားသံုးစြဲ ပါက
သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ထိခိုက္ ပ်က္စီးေစျခင္းကဲ့သို႔ သက္ေရာက္မႈမ်ား ရွိသည့္
ကုန္စည္မ်ားကိုလည္းေကာင္း ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ တိုးျမႇင့္သတ္မွတ္ ၾကေလသည္။
ဘ႑ာေရးႏွင့္ အခြန္ ၀န္ႀကီးဌာန၏ အမိန္႔ေၾကညာစာအမွတ္ ၁၁၆/၂၀၁၂ တြင္
ဤသေဘာတရားကို ေတြ႕ရသည္။
ယင္းအမိန္႔ေၾကညာစာပါ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ဥပေဒဇယား(၆) အရ စီးကရက္အေပၚ
ကုန္သြယ္လုပ္ငန္း
ခြန္ ၁၀၀ ရာခုိင္ႏႈန္း၊ ေဆးရြက္ႀကီး အပါ
အ၀င္ ေဆးေပါ့လိပ္၊ ေဆးျပင္းလိပ္၊ ေဆးတံေသာက္ေဆး၊ ကြမ္းစားေဆး စသည့္
ကုန္စည္မ်ားအေပၚ ၅၀ ရာခိုင္ ႏႈန္း၊ အရက္၊ ဘီယာႏွင့္ ၀ိုင္မ်ားအေပၚ ၅၀
ရာခိုင္ႏႈန္း စသည္ျဖင့္ သတ္မွတ္ ထားပါသည္။
အဆိုပါဇယား၌ပင္ ကြ်န္းသစ္လံုးႏွင့္ ကြ်န္းခြဲသားမ်ားအေပၚ ၅၀
ရာခုိင္ႏႈန္း၊ သစ္မာသစ္လံုးႏွင့္ သစ္မာခြဲသားမ်ား အေပၚ ၅၀ ရာခိုင္ႏႈန္း
အသီးသီး သတ္မွတ္ထားရာ အထက္ေဖာ္ျပပါ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္သေဘာတရား အရ
ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရအေနျဖင့္ ျပည္သူအမ်ားအား သစ္လံုး၊ သစ္ခြဲသား မ်ား
၀ယ္ယူသံုးစြဲျခင္းမွ တားျမစ္လိုေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ား ရွိေကာင္းရွိမည္ဟု ယူဆရ
ေလသည္။
သစ္လံုး၊ သစ္ခြဲသား မ်ားသည္ သစ္ေတာသယံဇာတအရင္း အျမစ္မ်ားကို
အေျခခံရသည့္ကုန္စည္
မ်ားျဖစ္ရာ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္း
သိမ္းကာကြယ္ေရး ႐ႈေထာင့္မွၾကည့္လွ်င္ ႀကိဳဆိုလက္ခံရမည့္ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖစ္
ေပသည္။
ထုိ႔ျပင္ အမိန္႔ေၾကညာစာ
အမွတ္ ၁၁၅/၂၀၁၂ အရ ပရိေဘာဂ၊
ၾကမ္းခင္းတုံး၊ အထပ္သားစသည့္ ကုန္စည္မ်ားအေပၚ ကုန္သြယ္ လုပ္ငန္း
ခြန္ ငါးရာခုိင္ႏႈန္း ေျပာင္းလဲသတ္မွတ္
ျခင္းကို ၾကည့္လွ်င္ သစ္လံုး၊ သစ္ခြဲသား
စသည့္ ကုန္ၾကမ္းမ်ားအစား အေခ်ာ
ထည္အဆင့္ ထုတ္လုပ္ေရာင္းခ်ျခင္းျဖင့္ သစ္အေျခခံ စက္မႈလုပ္ငန္းမ်ား
ဖြံ႕ၿဖိဳး
တိုးတက္ေရးကို အားေပးလုိသည့္
သေဘာကို ေတြ႕ရပါသည္။
သို႔ျဖစ္ရာ
ေယဘုယ်အားျဖင့္ဆိုပါလွ်င္ သစ္ကုန္
သြယ္လုပ္ငန္းခြန္သစ္သည္ ႏိုင္ငံေတာ္
၏ အခြန္ေကာက္ခံေရးဆုိင္ရာမူ၀ါဒ
အရ ျငင္းပယ္ရန္မရွိေသာ အစီအမံ ျဖစ္ပါသည္။
သို႔ေစကာမူ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ သစ္ထုတ္
လုပ္ေရာင္းခ်နည္းစနစ္၊ ကုန္စည္၏ သေဘာသဘာ၀ႏွင့္ လက္ရွိျပည္တြင္း မွ
ႏိုင္ငံပိုင္၊ ပုဂၢလိကပိုင္ သစ္အေျခခံ စက္မႈလုပ္ငန္းမ်ား၏ အေျခအေနမ်ား အရ
သစ္ႏွင့္ သစ္ထြက္ကုန္စည္မ်ား အေပၚ အသစ္ျပ႒ာန္း လုိက္ေသာ ကုန္
သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ သတ္မွတ္ခ်က္ႏွင့္ သတ္မွတ္၍ ေ၀ဖန္စရာအခ်က္မ်ားစြာ
ရွိပါသည္။
ျမန္မာ့သစ္ထုတ္လုပ္ေရာင္း
ခ်မႈစနစ္ကိုၾကည့္လွ်င္ သစ္ႏွင့္ပတ္သက္ သမွ် ကုန္စည္အားလံုး၏
အရင္းအျမစ္မွာ သစ္ေတာသယံဇာတ မ်ားျဖစ္သည္။
ထူးျခားေသာ အေျခအေနအနည္းငယ္ မွအပ ျမန္မာႏုိင္ငံရွိ သစ္ေတာသယံ
ဇာတအရင္းအျမစ္အားလံုးသည္ ႏုိင္ငံ
ပိုင္ျဖစ္ၿပီး ယင္းသစ္ေတာမ်ားအတြင္းမွ သစ္ထုတ္လုပ္မႈလုပ္ငန္းကို
ႏုိင္ငံပိုင္ စီးပြားေရးအဖြဲ႕အစည္းျဖစ္ေသာ ျမန္မာ့
သစ္လုပ္ငန္းတစ္ခုတည္း ကသာ လုပ္ပိုင္
ခြင့္ရွိပါသည္။
ပုဂၢလိက သစ္ထုတ္
လုပ္ငန္းရွင္မ်ားသည္ ျမန္မာ့သစ္
လုပ္ငန္း၏ ကန္ထ႐ိုက္မ်ားအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။
ထုိသို႔ ထုတ္လုပ္သည့္ သစ္တန္ပမာဏမွာ
လည္း အကန္႔အသတ္ျဖင့္သာ ေဆာင္
ရြက္ျခင္းျဖစ္၍ ယင္းပမာဏထက္ ပိုမို၍
အေျမာက္အျမား ရရွိႏိုင္မည္မဟုတ္ပါ။
ဆုိလုိသည္မွာ ထုတ္လုပ္မႈပမာဏ ကန္႔
သတ္ခ်က္ေၾကာင့္ မူလကပင္ ၀ယ္လုိ
အား မ်ားလ်က္ရွိေသာ သစ္ႏွင့္ သစ္ထြက္
ကုန္စည္မ်ားအေပၚ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္း
ခြန္ တုိးျမႇင့္သတ္မွတ္ျခင္းေၾကာင့္ ေဈးႏႈန္းႀကီးျမင့္မႈဒဏ္ကို
ျပည္သူမ်ား ပိုမိုခံစားၾကရမည္ ျဖစ္ပါသည္။
ယင္းသို႔
ေဈးႏႈနး္ႀကီးျမင့္မႈေၾကာင့္ အစားထုိး
သံုးစြဲရန္ အျခားကုန္စည္မ်ားကို ေဈးႏႈန္း
သက္သာစြာရႏုိင္လွ်င္ ေကာင္းပါသည္။
သို႔ေသာ္ ျဖစ္ႏိုင္ေျခအလြန္နည္းပါသည္။
ထုိထက္ပိုဆိုးသည္မွာ ဇယား(၆)
အရ ကြ်န္းသစ္လံုးႏွင့္ ကြ်န္းခြဲသားမ်ား၊
သစ္မာ သစ္လံုးႏွင့္ သစ္မာခြဲသားမ်ားဟု
သတ္မွတ္ထားရာ သစ္မွန္လွ်င္ အားလံုး
အက်ဳံး၀င္သြားပါသည္။
အမွန္မွာမူ
ျမန္မာ့သစ္ေတာမ်ားအတြင္း ေပါက္
ေရာက္ေသာ သစ္မ်ဳိးမ်ားအနက္ စီးပြား
ျဖစ္ ထုတ္လုပ္ေရာင္းခ်လ်က္ရွိသည့္ သစ္မ်ဳိးေပါင္း ၈၀ ေက်ာ္ရွိပါသည္။
ယင္း
သစ္မ်ဳိးမ်ားသည္ သစ္မ်ဳိးအလုိက္ ရရွိႏိုင္
ေသာပမာဏႏွင့္ အသံုးခ်မႈဆိုင္ရာ အရည္အေသြးကိုလုိက္၍ တန္ဖုိးမ်ား မတူၾကပါ။
ဥပမာ ကြ်န္း၊ ပ်ဥ္းကတုိး၊ ပိေတာက္စသည့္ သစ္မ်ဳိးမ်ားႏွင့္ အင္
ကညင္၊ ေတာင္သရက္ စသည့္ သစ္မ်ဳိး
မ်ား မတူၾကပါ။
သို႔ျဖစ္ရာ ကြ်န္းသစ္ကဲ့
သို႔ အဖိုးတန္ ႏုိင္ငံ့ဂုဏ္ေဆာင္ သစ္မ်ဳိး
မ်ားႏွင့္ အျခားသစ္မ်ဳိးမ်ား တစ္တန္း
တည္း မသတ္မွတ္သင့္ပါ။
အဖိုးတန္
ရွားပါးေသာ သစ္မ်ဳိးမ်ားကို ကုန္သြယ္
လုပ္ငန္းခြန္ ပိုမိုေကာက္ခံၿပီး တန္ဖိုး
အသင့္အတင့္မွ တန္ဖုိးနည္းသည့္ သစ္
မ်ဳိးမ်ားကို ေလွ်ာ့ေပါ့ေကာက္ခံသင့္ပါ
သည္။
သို႔မွသာ ၀ယ္ယူသံုးစြဲသူမ်ား
အေနျဖင့္ လူသံုးနည္းသစ္မ်ဳိးမ်ားကို ေဈးႏႈန္းသက္သာစြာျဖင့္
ပိုမိုသံုးစြဲမည္
ျဖစ္ရာ သစ္ေတာသယံဇာတ ထိန္းသိမ္း
ေရးကိုလည္း မ်ားစြာအေထာက္အကူ
ျပဳမည္ ျဖစ္သည္။
ဤအယူအဆႏွင့္ပတ္သက္၍ တစ္
ဆက္တည္း စဥ္းစားမိေသာ အခ်က္မွာ
တရားမ၀င္ သစ္ခုတ္လွဲမႈျဖစ္သည္။
သစ္
ႏွင့္ သစ္ထြက္ကုန္စည္မ်ားသည္ ျပည္သူ
တုိ႔၏ ေနေရးလုိအပ္ခ်က္အတြက္ မရွိ
မျဖစ္ကုန္စည္မ်ား ျဖစ္ပါသည္။
ေဈးႏႈန္း
ကလည္းႀကီး၊ အစားထုိးစရာကလည္း မရွိလွ်င္ သက္သာရာသက္သာေၾကာင္း ရွာၾကမည္။
သစ္ေတာဆိုသည္မွာ အုတ္
တံတုိင္းခတ္ထားျခင္းမဟုတ္။ သစ္ခုိး
ခုတ္သူေတြ ယခုထက္ ပိုမိုမ်ားလာေတာ့
မည္ျဖစ္သည္။
ယခင္က သစ္သူခိုးမ်ား
သည္ ကြ်န္းသစ္၊ ပိေတာက္၊ တမလန္း
စသည့္ ရွားပါးအဖိုးတန္သစ္မ်ားကိုသာ အဓိက ခုိးခုတ္ၾကသည္။ ယခုမူ သစ္ဆို
လွ်င္ၿပီးေရာ အမ်ဳိးအစားမေရြး ခုတ္ၾက
ေပေတာ့မည္။
ဒုတိယအေနျဖင့္ ေ၀ဖန္ရန္ အခ်က္ မွာ ကုန္စည္၏ သေဘာသဘာ၀ ျဖစ္ ပါသည္။
'သစ္'ဟူေသာ ေ၀ါဟာရသည္
တစ္လံုးတည္းေသာ စကားလံုးျဖင့္ ရပ္ တည္လ်က္ရွိေသာ္လည္း သစ္မ်ဳိးကို လုိက္၍
ကုန္စည္အမ်ဳိးအစား ကြဲျပားၾက သည္ကို တင္ျပခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။
အလား
တူ သစ္လံုးႏွင့္ သစ္ခြဲသားတုိ႔သည္လည္း
ကုန္စည္၏ သေဘာသဘာ၀အရ မတူ
ညီပါ။ သစ္လံုးကို ခြဲစိတ္ၿပီးမွ သစ္ခြဲသား
ျဖစ္လာျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
ယင္းသို႔ ထုတ္
လုပ္မႈအဆင့္ မတူသျဖင့္ သစ္လံုးႏွင့္ သစ္ခြဲသားကို ကုန္စည္တစ္ခုအျဖစ္
တေပါင္းတည္း မသတ္မွတ္သင့္ပါ။
သို႔ျဖစ္ရာ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ကိုလည္း တညီတည္း မသတ္မွတ္သင့္ဟု ယူဆ
ရပါသည္။
အကယ္စင္စစ္ သစ္ေတာသယံဇာတ
မ်ား ထိန္းသိမ္းေရး ဦးတည္မည္ဆိုပါက ကုန္ၾကမ္းျဖစ္ေသာ သစ္လံုးမ်ားအေပၚ
ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြင္ တုိးျမႇင့္ေကာက္ခံ
ၿပီး ထပ္ဆင့္ တန္ဖုိးျမႇင့္ ထုတ္ကုန္ျဖစ္ ေသာ သစ္ခြဲသားအေပၚ ကုန္သြယ္
လုပ္ငန္းခြန္ ေလွ်ာ့ေပါ့သင့္သည္။
သို႔မွ
သာ ကုန္ၾကမ္းသစ္လံုးကို ၀ယ္ယူၿပီး
သစ္ခြဲသား ခြဲစိတ္ထုတ္လုပ္ေရာင္းခ်
ေသာ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားအေနျဖင့္ အေလ
အလြင့္ ေလွ်ာ့ခ်ေရး၊ အရည္အေသြးတိုး
တက္ေရးတုိ႔ကို ပိုမိုအေလးထား ေဆာင္
ရြက္ကာ ထုတ္လုပ္မႈစြမ္းအားတုိးျမႇင့္ ေရးကို ေဖာ္ေဆာင္ ၾကမွာျဖစ္သည္။
ျပည္ပတင္ပို႔မႈတြင္လည္း ဤအခ်က္သည္ အေရးပါေသာအခ်က္ ျဖစ္သည္။
ထုတ္လုပ္မႈ သေဘာသဘာ၀ အရ သစ္လံုးႏွင့္ ခြဲသားမတူ။
အၾကမ္း အားျဖင့္ သစ္လံုး ႏွစ္တန္ခြဲမွ ခြဲသားတစ္တန္ ရသည္။
ျပည္ပေရာင္းတန္း၀င္ ခြဲ
သားထုတ္လုပ္လွ်င္ ယင္းထက္ပင္ နည္း
ဦးမည္။
သစ္လံုး သံုးတန္ခြဲမွ ျပည္ပ ေရာင္းတန္း၀င္ခြဲသား တစ္တန္ခန္႔ သာ
ရႏုိင္မည္။
ထုတ္လုပ္စရိတ္မ်ား၊ ၀န္
ေဆာင္ စရိတ္မ်ား ထပ္ေပါင္းလွ်င္ ျပည္ပ
ပို႔ကုန္ခဲြသား တစ္တန္၏ ကုန္က်စရိတ္
အလြန္ျမင့္မားသြားေပၿပီ။ သို႔ေသာ္ ႏိုင္ငံ
တကာေဈးကြက္တြင္ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္စြမ္းရွိ
ဖို႔ အေရးႀကီးသည္။
ေဈးႏႈန္းအလြန္ျမင့္
သျဖင့္ ၀ယ္ယူမည့္သူမရွိလွ်င္ မည္သို႔မွ်
မတတ္ႏိုင္။
သို႔ျဖစ္လွ်င္ မည္သူမွ် အ႐ႈံးခံ၍ သစ္ခဲြစိတ္တင္ပို႔ေတာ့မည့္ မဟုတ္ေပ။
ယင္းသို႔ ထုတ္လုပ္မႈ လုပ္ငန္း
မ်ား ရပ္တန္႔သြားလွ်င္ ထိုလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ပါ၀င္ပတ္သက္ေနေသာ လုပ္သား
မ်ား၊ ၀န္ထမ္းမ်ားႏွင့္ မိသားစုမ်ား အလုပ္
လက္မဲ့ျဖစ္ကာ ၀င္ေငြေလ်ာ့နည္းသြား
ၾကမည္။
သို႔ျဖစ္ရာ သစ္လုံးႏွင့္ သစ္ခဲြသား
တို႔ကို မတူညီေသာ ကုန္စည္မ်ားအျဖစ္
ခဲြျခား၍ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ကိုလည္း
လိုက္ေလ်ာ ညီေထြစြာ ခဲြျခားသတ္မွတ္
သင့္ပါသည္။
ထပ္ဆင့္တန္ဖိုးျမႇင့္ ထုတ္ကုန္မ်ားျဖစ္ေသာ သစ္အေခ်ာထည္ ထုတ္ကုန္မ်ား
အေပၚ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ ငါးရာခိုင္
ႏႈန္း သတ္မွတ္ေပးျခင္းမွာ အလြန္ ေကာင္းမြန္ေသာ အစီအမံ ျဖစ္ပါသည္။
သို႔ေသာ္ သစ္အေျခခံ အေခ်ာထည္ ထုတ္ကုန္မ်ားသည္ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္း
ခြန္ ေလွ်ာ့ေပါ့ေပးလိုက္သည္ႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္ အျခားကုန္စည္မ်ားကဲ့သို႔
ခ်က္ခ်င္း ထိုးတက္သြားႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။
အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ျမန္မာ့ သစ္အေျခခံစက္မႈလုပ္ငန္းမ်ားၾကံဳေတြ႕
ေနရသည့္ အခက္အခဲမ်ားမွာ အခြန္ ေကာက္ဆိုင္ရာ ကိစၥတစ္ခုတည္းႏွင့္သာ
သက္ဆိုင္ေနျခင္းမဟုတ္ေပ။
လက္ရွိ အေျခအေနတြင္မူ ျမန္မာ့သစ္အေျခခံ စက္မႈလုပ္ငန္းမ်ားသည္
ဖံြ႕ၿဖိဳးတိုးတက္
ေရးအတြက္ အခ်ိန္ကာလတစ္ခုယူ၍ တည္ေဆာက္ရန္လုိအပ္လ်က္ရွိသည္မွာ
မျငင္းႏုိင္ေသာအခ်က္တစ္ခ်က္ျဖစ္သည္။
သစ္အေျခခံစက္မႈလုပ္ငန္းမ်ား ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ေရးအတြက္
ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံ
မႈ၊ ေဈးကြက္၊ နည္းပညာ၊ ကြ်မ္းက်င္
လုပ္သား စသည့္ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ျဖည့္ဆည္းေပးရဦးမည္ျဖစ္သည္။
ယင္းအခ်က္မ်ားျပည့္စုံမွသာ
ႏိုင္ငံတကာေဈးကြက္တြင္ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္စြမ္း ျမင့္မားေစေရးအတြက္
ႏိုင္ငံေတာ္
အစိုးရ၏ ေျဖေလွ်ာ့မႈ မ်ားသည္လည္း အသုံးတည့္ကာ အက်ဳိးေက်းဇူးမ်ား
ျဖစ္ထြန္းလာမည္ ျဖစ္သည္။
သို႔ျဖစ္
ရာ ထိေရာက္စြာ ဖံြ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ျခင္း မရွိေသးေသာ စက္မႈလုပ္ငန္း (Industry) တစ္ခုအတြက္ ေျဖေလွ်ာ့ေပးမႈသည္
လက္ရွိအေနအထားအရ လက္ေတြ႕ အားျဖင့္ အခ်ည္းႏွီးသာျဖစ္သည္။
မည္သည့္ႏိုင္ငံတြင္မဆို အုပ္ခ်ဳပ္သူ အစိုးရမ်ားသည္ ႏိုင္ငံသားမ်ားထံမွ
ေကာက္ခံရရွိေသာ အခြန္ဘ႑ာျဖင့္ ႏိုင္ငံ့အေရးအရာမ်ားကို စီမံခန္႔ခဲြၾကရသည္။
ႏိုင္ငံသားတိုင္းသည္ အခြန္ေပး ေဆာင္ရန္ တာ၀န္ရွိၾကသည္။
အထူး သျဖင့္ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ဆိုသည္မွာ စားသုံးသူျပည္သူအားလုံး
ေပးေဆာင္ ရေသာ အခြန္ျဖစ္ပါသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ အခြန္ႏႈန္းထား သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားသည္
လုပ္ငန္းရွင္မ်ားအပါအ၀င္ ႏိုင္ငံသားမ်ားမွ လိုလိုလားလား
ေပးေဆာင္ႏိုင္ေစရန္ စီမံေဆာင္ရြက္သင့္သည္။
မွ်တမႈမရွိ
၍ ၀န္ထုပ္၀န္ပိုးျဖစ္လာလွ်င္၊ သို႔မဟုတ္ တြက္ေျခမကိုက္လွ်င္
အခြန္တိမ္းေရွာင္ရန္ မသမာမႈမ်ားျဖစ္လာႏိုင္သည္။
သစ္ႏွင့္ပတ္သက္ေသာ ထုတ္ကုန္ ဆိုင္ရာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား ဖံြ႕ၿဖိဳး
တိုးတက္ေစရန္ ကုန္စည္အမ်ဳိးအမည္ ကို ယခုထက္ပိုမို၍ ခဲြျခားသင့္ပါသည္။
လက္ရွိျမန္မာ့သစ္လုပ္ငန္း၏ ျပည္တြင္း
ထုတ္လုပ္ေရာင္းခ်မႈ စနစ္အရ ကြ်န္း၊ အုပ္စု(၁)ႏွင့္ အျခားဟူ၍
ခဲြျခားထားပါသည္။
အုပ္စု(၁) အမ်ဳိးအစားတြင္ ပ်ဥ္းကတိုး၊ ပိေတာက္၊ သစ္ရာ၊ အင္ၾကင္း၊
သဃၤန္းႏွင့္ တမလန္းတို႔ ပါ၀င္ၾကသည္။
ကြ်န္းႏွင့္ အုပ္စု(၁)မွအပ က်န္သစ္မ်ဳိးမ်ား အားလုံးကို အျခားအုပ္စုတြင္
ထည့္သြင္းသည္။
ယင္းတို႔ကို သစ္လုံးႏွင့္ ခဲြသားထပ္ခဲြလွ်င္ ကုန္စည္အမ်ဳိးအမည္
ေျခာက္ခုရရွိမည္ ျဖစ္ပါသည္။
အဆိုပါ
ကုန္စည္အလိုက္ အခြန္ရာခိုင္ႏႈန္းမ်ားကို အခ်ဳိးက်သင့္ေလ်ာ္ေအာင္
သတ္မွတ္သင့္ပါသည္။
ယင္းသို႔ သတ္မွတ္ရာ
တြင္ သစ္မ်ဳိးအလိုက္ ရွားပါးေသာ အဖိုး
တန္သစ္မ်ားကို အခြန္ပိုမိုေကာက္ခံၿပီး အျခားအဖိုးနည္းသစ္မ်ားကို အခြန္
ေလွ်ာ့ေပါ့ေကာက္ခံျခင္း၊ သစ္လုံးမ်ား
အေပၚ အခြန္ပိုမိုေကာက္ခံ၍ ခဲြသားမ်ားကို အခြန္ေလွ်ာ့ေပါ့
ေကာက္ခံျခင္းတို႔
ကို ျပင္ဆင္ညိႇႏႈိင္းသတ္မွတ္သင့္သည္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုေသာ္ ျမန္မာ့သစ္
လုပ္ငန္းအပါအ၀င္ သစ္ႏွင့္ သစ္ထြက္
ကုန္စည္ဆိုင္ရာ စီးပြားေရးအသိုက္
အ၀န္းတစ္ခုလုံးအေပၚ ႀကီးမားေသာ ႐ိုက္ခတ္မႈကို ေပၚေပါက္ေစမည္ျဖစ္ပါသည္။
ထို႔ျပင္ ဆင့္ကဲအက်ဳိးသက္ေရာက္ မႈအျဖစ္ သစ္ေတာသယံဇာတထိန္းသိမ္းေရး၊
ျပည္သူတုိ႔၏ လူမႈစီးပြားဖံြ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေရး တို႔ကိုလည္း သြယ္၀ိုက္၍
ဂယက္႐ိုက္ခတ္သြားႏိုင္သည္။
အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ သစ္ဆိုသည္မွာ လူတို႔
အတြက္ မရွိမျဖစ္လိုအပ္ေသာ စားေရး၊
၀တ္ေရးႏွင့္ ေနေရးဟူေသာ အေျခခံ
လိုအပ္ခ်က္ သုံးခုအနက္ ေနေရးႏွင့္ ပတ္သက္လ်က္ရွိသည္။
ေနေရး၊ ထိုင္ေရးဟု
ေျပာဆိုသုံးႏႈန္းၾကသကဲ့သို႔ ေနေရးႏွင့္
ထိုင္ေရးတြင္ ေနေရးက ပထမျဖစ္သည္။
သစ္ခဲြသားဆိုသည္မွာ ေနစရာအိမ္
ေဆာက္ရန္ အဓိကကုန္စည္ျဖစ္သည္။
ဤသို႔အေရးပါေသာ အေျခခံကုန္
စည္ကို မရွိမျဖစ္မဟုတ္ေသာ ကုန္စည္မ်ား (Non-essential
commodities) ႏွင့္ တစ္တန္းတည္း ထား၍ အခြန္
ေကာက္ခံရန္ သတ္မွတ္ျခင္းသည္ မျဖစ္မေန ျပန္လည္စဥ္းစားသင့္ေသာအခ်က္
ျဖစ္သည္။
အကယ္၍ ဇယား(၆)တြင္
အျခားကုန္စည္မ်ားႏွင့္အတူ လက္ရွိ
အတိုင္း တစ္တန္းတည္းထားမည္ဆို လွ်င္ပင္ ယခုကဲ့သို႔ ကုန္စည္ ႏွစ္မ်ဳိးတည္း
အေပၚ အခြန္ရာခိုင္ႏႈန္း တစ္ေျပးညီ
သတ္မွတ္ျခင္းအစား ကုန္စည္အမ်ဳိးအမည္ ထပ္မံခဲြျခားကာ ကုန္စည္၏အေရးပါမႈ
ကိုလိုက္၍ အခြန္ရာခိုင္ႏႈန္း
အဆင့္ဆင့္ ျပန္လည္ခဲြျခား သတ္မွတ္သင့္ပါေၾကာင္း
အၾကံျပဳတိုက္တြန္းအပ္ပါသည္
Post a Comment
မွတ္ခ်က္ေပးခ်င္ေသာ၊လူၾကီးမင္းမ်ားခင္ဗ်ား။ ယဥ္ယဥ္ေက်းေက်းေျပာေစလိုပါတယ္။လာေရာက္အားေပးေသာ စာဖတ္ပရိသတ္ေတြကိုလည္း အထူးပင္ေက်းဇူးတင္ရွိပါတယ္။